Przejdź do treści

Jak czytać nowe etykiety energetyczne i dlaczego nastąpiła zmiana?

Wojciech Kuźniak 04 Aug 2022
Czy byłeś przyzwyczajony do etykiet energetycznych A++ na oprawach, żarówkach, taśmach LED i nagle nie możesz znaleźć ich na nowych produktach?

 

jak czytać nowe etykiety energetyczne

 

W artykule pokażemy, dlaczego nastąpiła zmiana na poziomie Unii Europejskiej i jak czytać nowe etykiety energetyczne.

Etykiety energetyczne + to już przeszłość!

Etykiety energetyczne były wykorzystywane w Unii Europejskiej do przekazywania konsumentom szybkich i prostych informacji już od 1994 roku. Na pewno pamiętasz podekscytowanie związane z nową pralką lub lodówką z etykietą energetyczną A++. 

Tego oznakowania nie znajdziesz już jednak na nowych produktach. Poza nieco zmodyfikowanym designem, nowe etykiety energetyczne różnią się zasadniczo pod dwoma względami:

  • Nowa skala wydajności energetycznej od A do G
  • Na etykiecie energetycznej znajdziesz kod QR z linkiem do szczegółowych danych produktu przechowywanych w bazie danych EPREL
    • nowe etykiety energetyczne

      Przykłady przeklasyfikowanych produktów

      klasyfikacja źródeł światła

      Dlaczego doszło do zmiany etykiet energetycznych?

      Zgodnie z nowym rozporządzeniem o etykietach energetycznych każde źródło światła musi być od 01.09.2021 r. zarejestrowane w bazie danych EPREL (European Product Registry for Energy Labelling – po polsku Europejska baza danych produktów wymagających etykietowania energetycznego). Baza danych EPREL zapewnia konsumentom łatwiejszy dostęp do szybkich, dokładnych i szczegółowych porównań produktów.

      Towary w tej bazie danych są klasyfikowane według m.in. kryteriów ekologicznych i dotyczących zrównoważonego rozwoju. Zgodnie z tym rozporządzeniem produkty otrzymają nową etykietę energetyczną, a etykiety starszych produktów zostaną zaktualizowane. LEDVANCE gwarantuje rejestrację swoich produktów w bazie danych EPREL, a wszystkie nasze dotychczasowe produkty zostały już wprowadzone do bazy. 

      Jeśli będziesz zaskoczony, że Twoja taśma LED, żarówka, lodówka lub pralka z etykietą A++ są teraz inaczej oznaczone, musisz wiedzieć, że nie jest to degradacja. Nowa klasyfikacja od A do G została ustalona tak, aby zapewnić wystarczającą przestrzeń dla przyszłego rozwoju, ponieważ istniejąca skala od A++ do E nie była już wystarczająca, osiągnęła swoje granice i nie odpowiadała obecnemu tempu rozwoju.

      Etykiety energetyczne zmieniają się nie tylko w przypadku naszego asortymentu. Nowe oznaczenia znajdziesz również przy zakupie nowej pralki, suszarki lub lodówki. 

      Jakie korzyści przyniosą nowe etykiety energetyczne?

      1. Łatwiejsze i szybsze orientowanie się podczas kupna i sprzedaży

      W systemie od A do A+++ doszło do tego, że zdecydowana większość nowych urządzeń AGD należała do kategorii A+++, A++ lub A+. Orientowanie się wśród tych klas było bardzo złożone i mylące. Różnica w zużyciu pomiędzy poszczególnymi kategoriami A+ do A+++ wynosiła często kilkadziesiąt procent! Z kolei w systemie od A do G można łatwo sprawdzić, do jakiej klasy należy dany produkt. 

      Doszło w ten sposób to do ponownej kalkulacji, według której klasy zostały przyznawane, a co za tym idzie do dostosowania skali od A do G. Znacznie bardziej czytelne jest również oznaczenie kolorystyczne poszczególnych grup. Nie zalecamy jednak porównywania starych oznaczeń z nowymi, ponieważ zmieniły się również metody kalkulacji.

      2. Przestrzeń dla innowacji

      Szybkość, z jaką technologia posuwa się do przodu, oznacza, że za kilka lat musielibyśmy dodać kolejny znak plus do A+++. A za kolejnych kilka lat kolejne i kolejne. Trudno nie zgodzić się, że z pewnością nie doprowadziłoby to do większej przejrzystości i prostoty porównania przy zakupie. 

      Jednak wymagania dotyczące zrównoważonego rozwoju i konsumpcji wciąż rosną. W przypadku nowych produktów producenci będą szukać nowych i bardziej ekonomicznych technologii przy zachowaniu tej samej funkcjonalności i jakości.


      O autorze
      Wojciech Kuzniak
      w.kuzniak@ledvance.com

      Wojciech Kuźniak jest marketing managerem na Polskę. Związany z LEDVANCE od 2018 roku. Zajmuje się, poza wsparciem naszych biznesowych klientów, rozwojem e-marketingu.

      Ulubione produkty Wojtka to oświetlenie ogrodowe SMART+.


      Poprzedni
      Następny

      Dziękujemy za subskrypcję

      Ten e-mail został już zasubskrybowany.

      Kup tę aranżację

      Wybierz wariant

      Edytuj
      została dodana do koszyka.
      this is just a warning